• toegangspoort-ijburg-amsterdam-slide

Water is bron én sleutel in internationale vraagstukken

In 2050 wonen er negen miljard mensen op onze planeet. Deze bevolkingsgroei heeft in combinatie met klimaatverandering enorme gevolgen. Negen van de tien natuurrampen zijn water gerelateerd. “Water verbindt ons allemaal en is wereldwijd de bron én sleutel voor onze politieke, economische, sociale, ecologische en klimaatopgaven”, aldus Henk Ovink, watergezant en nauw betrokken bij de Amsterdam International Water Week (AIWW). Nieuwe coalities en oplossingen zijn nodig om een veerkrachtige en circulaire wateromgeving te creëren in dichtbevolkte gebieden. Tijdens de Amsterdam International Water Week (AIWW) wordt actief verbinding gelegd tussen industrie, wetenschap, bedrijfsleven, beleid en technologie en zorgen ‘Amsterdam Agreements’ ervoor dat dit niet bij loze beloften blijft.

Sprekers: Minister-President Mark Rutte, burgemeester Ahmed Aboutaleb, en nog veel meer

Minister-President Mark Rutte; Laura Tuck, vice-president van de Wereldbankgroep; Soili Hietanen, vice-voorzitter duurzaamheid en energie van Metsä Group en Daniel Calleja Crespo, directeur-generaal Milieu van de Europese Commissie zullen de aanwezigen inspireren tijdens de AIWW openingsceremonie op 30 oktober. Gedurende de week zullen hooggeplaatste vertegenwoordigers van steden, waaronder burgemeester Aboutaleb, nutsbedrijven, industrieën, onderzoeksinstituten, financiële instellingen, leveranciers van technologie en overheden hun expertise delen en samen naar oplossingen te zoeken.

AIWW Conferentie - Water ... en negen miljard mensen

De AIWW Conferentie, die plaatsvindt op 31 oktober en 1 november, biedt een breed scala aan onderwerpen die bijdragen aan het vinden van wateroplossingen voor een wereld met 9 miljard mensen. Van 'Water, Vrede & Veiligheid' naar 'Financiering van de grote wateractoren en hun projecten' en van 'Nieuwe ICT & data: Cyber Security' naar innovatieve oplossingen voor het sluiten van de watercyclus. Uniek op de conferentie is het AIWW ‘Leadership Programme’. Bijna 300 internationale leiders uit steden, industrieën en nutsbedrijven leggen hun wateruitdagingen op tafel om daarna gekoppeld te worden aan innovatieve oplossingen van bedrijven, relevante stakeholders en experts.

Amsterdam Agreements: van kennis naar echte doorbraken

Een nieuwe kijk op water gerelateerde issues en het vinden van nieuwe benaderingen is niet iets dat in een of twee dagen kan worden bereikt. Daarom worden ‘Amsterdam Agreements’, gesloten. Nieuwe lange termijn coalities tussen steden, industrieën en nutsbedrijven. Case-eigenaren, experts, leveranciers en investeerders die een Amsterdam Agreement ondertekenen, zullen hun werkzaamheden in de komende jaren voortzetten tot ze hun doelen hebben bereikt. Met een tussentijdse rapportage ervan tijdens de volgende editie van AIWW in 2019. Zo wordt niet alleen kennis uitgewisseld maar worden echte doorbraken gerealiseerd.

Aquatech beurs

Met meer dan 21.000 bezoekers, 140 verschillende nationaliteiten en 928 exposanten is Aquatech Amsterdam 's werelds meest toonaangevende vakbeurs voor proces-, drink- en afvalwater. Tijdens een vier dagen durend programma ontdekken de bezoekers de nieuwste trends, worden nieuwe zakelijke relaties gelegd, ideeën uitgewisseld en kennis opgedaan. In de 2017 editie van de beurs wordt nog meer aandacht besteed aan innovatie, en het uitgebreide programma zal de laatste ontwikkelingen in belangrijke segmenten zoals ontzilting en slimme technologieën bevatten. De Aquatech beurs vindt plaats van 31 oktober tot 3 november.

Sarphati Sanitation Awards

De Sarphati Sanitation Awards, die voor de derde keer worden uitgereikt, dragen de naam van dr. Samuel Sarphati, een arts die in de negentiende eeuw heeft bijgedragen aan de cholera-vrije status van Amsterdam. De jury heeft Dr. Sasha Kramer, oprichter van SOIL, de Lifetime Achievement Award toegekend. De geselecteerde genomineerden voor de Young Entrepreneur Award zijn: Sidian Bank Kenia, mevrouw Catherine Kisamwa; FINISH Society India, de heer Ahijit Banergy en Sanivatie Kenia, de heer Andrew Foote. De prijzen worden uitgereikt tijdens de openingsceremonie van de AIWW op 30 oktober door Udo Kock, plaatsvervangend burgemeester van Amsterdam.

Young Water Professionals programma

De Amsterdam International Water Week zoekt naar verbinding met de waterleiders van de toekomst. Daarom heeft de AIWW een uitgebreid programma voor studenten en jonge professionals, georganiseerd door jonge water professionals. Tijdens de Young AIWW Opening zal de Young AIWW-ambassadeur Andrea Kralikova haar verantwoordelijkheden overdragen aan de nieuwe ambassadeur dr. Chrysoula Papacharalampou.

AIWW Public Event

Niet alleen jonge professionals, zelfs kinderen zijn betrokken bij waterinnovatie. In samenwerking met Designathon Works, kunstenaar Pavèl van Houten en www.hetschonewaterexperiment.nl, is kinderen gevraagd een innovatieve oplossing of concept te ontwerpen waarmee de kwaliteit van water kan worden verbeterd. Hun ideeën werden omgevormd tot een groot kunstobject met als doel bewustwording onder Nederlanders te vergroten en internationale waterprofessionals te inspireren om jongeren te blijven betrekken bij de groeiende waterproblemen. Het kunstwerk wordt zondag 29 oktober in ARCAM, Architecture Centre Amsterdam onthuld en tijdens de AIWW tentoongesteld.

--------------------------------------------------------------------------------------------

NOOT VOOR DE PERS

Voor meer informatie, zie www.internationalwaterweek.com

Hoge resolutie afbeeldingen en videomateriaal kunt u downloaden op https://www.rai.nl/nl/newsroom/

Voor algemene informatie over de Amsterdam International Water Week en interviews met sprekers:

• Karin van Nistelrode, Manager Marketing & Communicatie Netherlands Water Partnership, T +31 (0) 6 4384 61 11, k.vannistelrode@nwp.nl
  • Anita de Wit, Communicatie Netherlands Water Partnership, T +31 (0) 6 3016 09 82, a.dewit@nwp.nl

Voor algemene informatie over Aquatech Trade Exhibition kunt u contact opnemen met:

• Annelie Koomen, Global Marketing Communicatie Manager RAI Amsterdam, T +31 (0) 6 5181 53 06, press@rai.nl

Voor het bijwonen van de AIWW als pers, kunt u zich registreren via: press@rai.nl

Register for our newsletter and stay informed!